woensdag 20 april 2011

Ding 23 Terugblik


Verbazingwekkend hoe snel de tijd is gegaan: start 25 januari en nu opeens is de laatste bijeenkomst al bijna een feit.
Had ik aanvankelijk mijn bedenkingen tegen de 23 dingen (niet tegen de dingen op zich, natuurlijk, maar meer tegen het feit dat ik iets moet), gaandeweg verdwenen die, want ik vond het gewoon leuk.
Natuurlijk voelde ik me meer thuis bij het ene ding dan bij het andere. Maar stuk voor stuk ga ik (proberen)zeker in de toekomst de dingen te gebruiken en toe te passen. Ik denk dat dat ook wel nodig is, want anders raak je de vaardigheden snel kwijt. Hoewel ik altijd van mezelf dacht dat ik best redelijk veel wist op digitaal gebied, heb ik hier toch heel veel geleerd.

De leukste dingen vond ik die met de foto-mogelijkheden, librarything en het muzikale ding.

Ik ben een stuk wijzer geworden voor wat betreft allerlei kreten (b.v. follower), namen (hyves,) etc. die voorbijkomen in de digitale wereld. Ik weet nu de betekenis ervan en dat is heel nuttig, o.a. om mee te kunen praten :-)
Doordat je zelf meer kennis van een een en ander hebt kun je de klanten in de bibliotheek ook beter helpen (althans op dit gebied) en daar profiteert iedereen van.
Wat mij het meest verbaasde tijdens dit spelenderwijs leren was het feit dat ik steeds enthousiaster werd. Dat maakte dan weer dat ik veel langer aan de pc zat dan eigenlijk verantwoord was. In die zin dat er dan weer andere dingen bleven liggen en het thuisfront af en toe riep dat ' het nu wel genoeg is'.
Ik heb mijn blog niet voor niets ' schatkist' genoemd: de schat aan informatie van het internet. Ik ga gewoon verder met graven en zal me verheugen op elke schat die ik naar boven haal.
Voor mij was 23 dingen de mogelijkheid om al die informatie beter te structureren, te schiften en er iets mee te doen.
De achtergrondinformatie van de dingen was soms wel wat veel. Van te voren weet je niet welk item belangrijk is of heel belangrijk, zodat ik alles heb gelezen.
De filmpjes zijn duidelijk maar soms wel een beetje oud. Een klein minpunt (maar dan ook echt klein, hoor) vind ik dat niet alle links werkten.
Verder lijkt me de cursus heel goed opgezet. Vergelijkingsmateriaal heb ik niet :-)

3 opmerkingen:

  1. Nu heb ik eindelijk tijd om reacties te plaatsen! Fijn gevoel hè, dat het 23e ding erop zit. Prettige Paasdagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Schatgraver, van harte en een schouderklopje.
    Het was, wat mij betreft, te merken dat je er geleidelijk aan meer plezier aan beleefde.
    Haal er uit waar je wat aan denkt te hebben en ook daar wens ik je veel plezier mee.

    BeantwoordenVerwijderen