donderdag 4 april 2013

Facebook verdiept


Zelf heb ik geen facebookaccount. En eigenlijk wil ik dat graag zo houden.
Ik 'vermaak' me met het facebook van mijn echtgenoot. (Die ik soms help om foto's en dergelijke op zijn pagina te zetten en uit te leggen hoe  een en ander werkt. Ja, ja, ook zonder account kom je veel te weten over fb.)

Facebook kan een kadootje zijn voor een bedrijf als je er goede schrijvers op zet: gratis en snel informatie delen aan veel facebookers.
Wanneer ik in de bibliotheekwereld rondkijk dan valt me op dat er toch niet zo heel veel geliked wordt. Als ik kijk naar ledenaantallen en naar aantallen likers is die verhouding wel wat scheef. Toch hebben de meeste bibliotheken de FB-knop prominent op hun home-page staan.
Als ik lees hoeveel gebruikers facebook heeft, dan krijg ik toch het idee dat dat dan weer geen bibliotheekleden zijn. Nu las ik in de Volkskrant van 6 maart jongstleden dat er een helebook gebruikers van facebook zijn die niet in de gaten hebben dat veel meer mensen hun bericten lezen, foto's zien, dan ze denken. Als dat ook opgaat bij de bibliotheken, dan zijn de cijfers toch niet helemaal te vertrouwen. Toch?

Ik kijk (of liever 'lees') heel graag onze KW-fb-pagina. Vind niet altijd alles even geslaagd wat ik daar zie, maar och, je kunt niet alles hebben (willen we van ons oude imago af, dan moeten we toch geen breiende mevrouwen laten zien, ook al sluit het aan bij een up-to-date-activiteit als warme truiendag. Dat doet me denken aan de vergaderingen van het vroegere NBLC: veel breiende bibliothecaressen. Echt waar. Nou heb ik niets tegen breien, maar......)






Geen opmerkingen:

Een reactie posten