donderdag 6 juni 2013

Exit verdiepdingen

Oeps! Dacht ik toch echt dat ik alle dingen heb gehad, maar dat was dus niet zo.
Dat verzuim dient dus goedgemaakt te worden.

Deze cursus van Verdiepdingen vond ik leuk om te doen.
De meeste begrippen kende ik wel, maar wat daar nou echt achter zat was me nooit duidelijk. (Laten we wel wezen: daar had ik natuurlijk moeite voor kunnen doen, me in kunnen VERDIEPEN, maar ja. Andere zaken zijn dan voor mij weer belangrijker).
Ik heb echt veel nieuwe dingen geleerd. Bij elk Ding. En om de opgedane ervaringen niet te laten schieten wordt er wel iets van mezelf gevraagd: kijk af en toe eens terug, oefen en experimenteer. (Zoals ik dat gedurende deze rit ook al moest doen naar de 23 Dingen.)
We doen in onze bibliotheek, denk ik, nog een beetje te weinig met google+ /en de eerder behandelde google-docs. Uiteraard wel pogingen tot, maar het lukt nog niet echt. (En niet alleen bij mij :-) ) Maar...al doende leert men.
Een echte Top-3 zou ik niet kunnen maken, want de verschillende Dingen zijn ieder op hun eigen terrein interessant en belangrijk. Voor mij staan privacy, veiligheid en copy-right wel op een gedeelde belangrijke plaats.
Op jullie site vond ik de kleine video-films zo verduidelijkend. Dat lijkt me ook echt iets voor op onze Kennemerwaard-site en/of de landelijke.
Het moeilijke lijkt me dan weer wel om de juiste dosering daarin te vinden. Zelf vind ik een web-site al gauw te druk, te beweeglijk. maar screencasting scoort hoog bij mij.
Met alles wat ik tot nu toe geleerd heb, voel ik me steeds een beetje sterker staan in deze gedigitaliseerde wereld. Het is goed om, in elk geval, te weten waar de gesprekken over gaan als er termen genoemd worden zoals in deze cursus.
Zelf wil ik het liefst doorgaan met het werken zoals ik dat nu ook doe: MIA zijn, deel uitmaken van een team, meedenken en praten als er nieuwe zaken worden uitgedacht (niet door mij, overigens. Ik ben meer een uitvoerder).
En ja, dan weer wel in afwachting van de volgende stap die we gaan zetten:




Kennemerwaard neemt goed zijn plaats in, in de digitale wereld. Ik vind dat we met z'n allen prima ons best doen om mee te gaan in de vaart der volkeren op het gebied van social media, blogs en wat er nog meer is.
Het zou mooi zijn als we degenen die (nog) niet zo ver zijn op het 'Dingengebied' met z'n allen mediawijs kunnen maken. Er wordt al best wat gedaan voor jongeren en ook voor senioren, maar er is toch echt nog een groep die tot nu toe he-le-maal niets wil weten van alles waar wij ons zo mee bezig houden. En.....er wordt te vaak vanuit gegaan dat iedereen een computer heeft. Dus daar richten we ons dan op. Maar voor de computerlozen? En die zijn er heus. En niet alleen ouderen. Dat merk ik regelmatig als ik dienst heb aan de informatiebalie.
Zou dan toch ouderwets pen-en-papier nog dienst doen om deze groep te bereiken?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten